Stichting ROAT

Zelfbeheer jeugdhonk

Het begrip Jeugdhonk of Jongerencentrum is bij de meeste mensen wel bekend; een plek in de buurt waar jongeren welkom zijn, bij elkaar kunnen komen en zelf activiteiten kunnen organiseren. Een aantal jaren geleden werden de honken of centra beheerd door een professionele (jongeren)werker. Stichting ROAT kiest er voor om jongeren zelf meer verantwoordelijkheid te geven voor het honk. In de praktijk betekent dit dat één van de jongeren verantwoordelijk is voor het openen en sluiten van het jeugdhonk. Hij of zij draagt verantwoordelijkheid voor het gebruik en beheer van de ruimte. De betrokken jongerenwerker is bereikbaar en kan komen ondersteunen als het nodig is. Daarnaast is de jongerenwerker altijd inzetbaar als er (hulp)vragen vanuit jongeren komen op gebied van bijvoorbeeld school, werk of uit de privésfeer.

Kansen van Zelfbeheer

Binnen dit project wordt de onderlinge samenwerking tussen jongeren gestimuleerd. Het dragen van eigen verantwoordelijkheid, aandacht voor het ontwikkelen van nieuwe vaardigheden, het stimuleren van organisatietalent en het incasseren van teleurstellingen staan centraal. Uit deze ervaringen worden nieuwe krachten ontwikkeld, waar jongeren zich van tevoren nauwelijks van bewust waren. Dit stimuleert hun verdere ontwikkelingsproces en geeft hen zelfvertrouwen.

Activiteiten in het Jeugdhonk

Het doel van de jeugdhonken is voornamelijk om jongeren een goed alternatief te geven voor het rond hangen op straat en verveling. De jeugd komt binnen om elkaar te ontmoeten, samen te gamen of een muziekje te luisteren. Naast de drie jeugdhonken (zie hieronder) is er in Westerzicht in het gebouw van stichting ROAT een studio aanwezig. Hier kunnen jongeren terecht die interesse hebben in zingen, rappen, instrumenten bespelen en nummers opnemen. Middels de activiteiten en workshops in de jeugdhonken en studio, zetten we ons in op creatieve talentontwikkeling onder jongeren.

Locaties Jeugdhonken

MultiCulti: Oost-Souburg, Middelburgsestraat 113

Olympus: Middengebied, Irislaan 2

De Paraplu: Paauwenburg, Alexander Gogelweg 59

Muziek Studio: Westerzicht, Westerzicht 64

Meer weten of meedenken?

Vul dan onderstaand formulier in.

Ik wil